10 Dirham Nizamiye Mosque


Gambar sisi hadapan
Gambar sisi belakang



Specifications:
Composition: 10 Dirham Pure Silver (31.1g) or 1oz

Saiz : 40mm
Purity: 0.999
Type: Coin
Certificate: Yes
Condition: A+ (A brand new product directly from the mint, It has never been sold to any individual or entity)

Diameter: 40mm

Minter: Nubex Sdn Bhd

Serial Number : ?

Mintage : ?




10 Dirham Nizamiye Mosque versi Glow in the dark.







Specifications:
Composition: 10 Dirham Pure Silver (31.1g) or 1oz

Saiz : 40mm
Purity: 0.999
Type: Coin
Certificate: Yes
Condition: A+

Diameter: 40mm

Minter: Nubex Sdn Bhd

Serial Number : ?

Mintage : 1000 pcs


Item ini sangat menarik dan unik namun saya masih belum memilikinya. Item ini berlatarabelakang sejarah pembinaan Masjid Nizamiye di Johannesburg Afrika Selatan bermula pada bulan Oktober 2009 dan siap pada tahun 2012. Pelan asas Masjid ini diadaptasi daripada Masjid Selimiye Uthmaniyyah abad ke-16, yang dirancang oleh Mimar Sinan, yang terletak di Edirne, Turki. Rancangan pembinaan masjid ini dirancang di Turki dan disesuaikan oleh arkitek Afrika Selatan dengan standard bangunan tempatan Afrika Selatan.


Syiling Glow In The Dark 10 Dirham Silver ini adalah edisi khas, terhad kepada 1000 keping sahaja. Cahaya pada duit syiling cuba meniru pencahayaan indah masjid sebenar pada waktu malam. Setiap duit syiling diletakkan dalam kapsul, dijemur dengan kain baldu hitam dan dibungkus dalam kotak persembahan yang indah. Sarung juga disediakan untuk kotak persembahan tertutup yang akan dimasukkan untuk keselamatan semasa pengangkutan dan penyimpanan.


Bahan pencahayaan pada duit syiling lebih berkesan setelah mendapat tenaga cahaya yang mencukupi sebelum paparan pendarfluornya dalam gelap. Boleh dijadikan sebagai hadiah yang sangat unik ataupun untuk koleksi pengumpul. 



References :
1- Pic from Fb seller Azam karim

Catat Ulasan

0 Ulasan